Hóesés egy forradalmi napon

Már évekkel ezelőtt elkezdtük tervezni a családdal, hogy pár napra külföldre látogatunk legfőképp síelési szándékból. Hosszas tanácskozások után végül tavaly sikerült megvalósítanunk ezt a vágyunkat, azonban nem a szokásos „síszezonban”, hanem az őszi időszakban. Svájcban akkoriban ugyanis rendkívül hideg, ám napsütéses időjárást jósoltak az október 23-i hétre. A dátumon tanakodva arra jutottunk, hogy az ’56-os forradalmárok kitartásán felbátorodva, felvesszük a harcot a szokatlanul korán érkező hótakaróval és fagyos levegővel.

Vakmerőségünk ellenére azért meglehetősen körültekintőek voltunk: fő célunk az volt, hogy a lehető legnagyobb biztonságban utazzunk, továbbá épségben érkezzünk meg az áhított síparadicsom hegylábaihoz. A https://autofelszerelesek.hu/holanc nevezetű oldalon bele is vetettük magunkat a manapság elérhető hóláncok kínálatába.

Talán túlzásnak hangzik, hogy ősszel hóláncok után kezdtünk el kitartóan kutakodni, de úgy gondoltuk, hogy személyes biztonságunk kérdését nem vehetjük félvállról. Utána olvastunk az említett weboldalon, hogy a jéggel, illetve vastag hótakaróval borított utakon voltaképpen a hólánc az egyetlen olyan eszköz, amelynek segítségével lehetővé válik számunkra a továbbjutás, és nem kell pl. órákat várnunk a segítség megérkezéséig, vagy pedig a kocsiban töltenünk az éjszakát.

Az https://autofelszerelesek.hu/holanc oldalán tett kutatásaink során arról is olvashattunk, hogy több európai országban (pl. Ausztria, Szlovénia) nem pusztán „javallott” a hólánc használata havas időben, hanem egyenesen kötelező is. A szükséges felszerelés nélkül tehát komoly pénzbírságokra számíthatunk, hogyha éppen ellenőrzésbe botlunk útközben. Az pedig meg semmiképp nem volt ínyünkre való, hogy egy mulasztás miatt többet kelljen fizetnünk, mint magáért a hóláncokért.

A fentebb is említett oldalon pedig a hóláncok olyan széles spektrumú univerzuma tárult fel előttünk, amilyennel azelőtt még nem volt dolgunk: temérdek típusú és méretű hólánccal találtuk magunkat szembe, így nem kellett amiatt aggódnunk, hogy esetleg nem találunk a mi kerekeink kedvére való biztonsági felszerelést.

A König CU 9-es „modellen” pl. különösen megakadt a szemünk, mivel olyan különleges acélból gyártják, amelyet jégtörő láncszemekkel erősítenek meg, így a csúszkálás veszélye egyáltalán nem merül fel, még egy viszontagságosabb, téli napon sem. Ha pedig még ezek után sem bíznánk maximálisan a hólánc hatékonyságában, elég csak arra gondolnunk, hogy a jégtörők mellett csúszásgátló, műanyagból készült ütközők védik járművünk keréktárcsáit. Ezek alapján tehát mind családunk és önmagunk, mind pedig autónk épségét megőrizhetjük hólánc használatával.

Mivel nem akartuk kockáztatni az euróból átszámolandó, valószínűleg horribilis bírság terhét, illetve szerettünk volna minél nyugodtabban és csendesebben megtenni az utat Magyarország és a Svájc között, úgy határoztunk, hogy beruházunk egy hólánc-felszerelésre.

Mondanom sem kell, hogy tökéletesen kiállta a próbát, és beváltotta a hozzá fűzött reményeket: még a leghavasabb, valamint a leginkább befagyott útszakaszon sem kezdett el csúszkálni az autónk. Boldogan és kisimult arccal érkeztünk meg, aztán a forradalmi ifjakat megszégyenítő merészséggel láttunk hozzá a sípályák meghódításának. Hazautunk is békés és zavartalan volt, örültünk, hogy pénzveszteség, továbbá baleset nélkül sikerült megúsznunk ezt a kalandos, „téli” utat az ősz közepén.